onsdag, mars 23, 2005

Svar från Andreas Ekström

Mediakoll har fått ett svar av den omskrivne journalisten Andreas Ekström från Dagens Nyheter.

Vad som måste understrykas är att Ekström blandar ihop Mediakoll med den läsare som kontaktat oss angående sin kontakt med Dagens Nyheter, vars mail vi har publicerat. Ekström har aldrig tidigare varit i kontakt med Mediakoll, eller någon av våra företrädare. Läsaren, vars mail vi har publicerat, har ingen anknytning till Mediakoll.
Hej!

Jag borde kanske inte vara förvånad efter det höga tonläge du höll när du hörde av dig, men jag tycker att du återger vår skriftväxling på ett häpnadsväckande sätt! Knappast ett referat som skulle få godkänt av en tidningsredaktör.

Jag har kvar samtliga tre mejl jag skrev till dig. Det du skrev till mig har jag däremot slängt. Men du kanske har kvar dem?

Jag föreslår i så fall att du publicerar hela skriftväxlingen på din blogg, så får var och en avgöra vem som var arrogant, vem som tog till störst ord och vem som i sak kan ha rätt.

Du kan dessutom få det standardsvar som jag har skickat till de tre personer som har hört av sig med det standardmejl som emanerar från er sajt. Även det får du förstås gärna publicera!

Slutligen tror jag, sagt i all vänlighet, att man får större trovärdighet som mediegranskare om man tydligt talar om vem man själv är på sin sajt och står för vad man skriver och vad man gör. Att man dessutom kör stavningskontrollen innan man publicerar kan också hjälpa, också det sagt i all välmening.

Vänliga hälsningar,

Andreas Ekström
__________________________
Andreas Ekström
Dagens Nyheters kulturredaktion
105 15 Stockholm
Ring: 08-738 15 28
Eller: 0703-78 10 78

Mediakoll lägger märke till att Ekström undviker sakfrågan, att han hade fel i artikeln om Antipiratbyrån, vilket är det Mediakoll har anmärkt på från början. Uppenbarligen är det inte av någon större vikt för Ekström att stå för vad han skriver, vilket han gärna uppmanar andra att göra.

Som en liten parentes kan det vara värt för Ekström att i framtiden kontrollera vem man talar med, självklart sagt i all välmening. Att inte hålla koll på vem man talar med skulle knappast få godkänt av en tidningsredaktör.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Underbart!!!

Hur kan Ekström vara så urbota korkad att han inte ens vet vilka han har talat med!? Jag tycker det är så roligt att han har en så överlägsen ton i hela sitt mail, bara för att få det kastat tillbaka i sitt eget ansikte!!! Ha ha! Maken till arrogans och platt fall har sällan skådats!

Varför svarar ingen på DN på frågorna? Varför ägnar de sig bara åt simpel pajkastning?

11:50 em  
Anonymous Anonym said...

kanonjobb av media koll som verkar ha retat upp dn ordentligt! fortsätt! kulturarbetare verkar inte ha någon som helst självkritik. det måste vara rätt så pinsamt för journalisten nu, eftersom han inte ens kan hålla koll på vem han har snackat med! undrar om han vågar höra av sig igen för att be om ursäkt för sitt dryga mail, som ju var skickat till fel människa! hur pantad får man vara egentligen!?

hoppas media koll fortsätter granska granskarna (som alltför sällan gör sitt jobb ordentligt)!

11:57 em  
Anonymous Anonym said...

Var är övriga mail (från den person som mailade Andreas)? =)

8:04 fm  

Skicka en kommentar

<< Home