tisdag, mars 22, 2005

Dagens Nyheters syn på sina läsare

Mediakoll har fått svar på gårdagens mail angående vårt inlägg "Är ekonomi kultur?". Kulturchefen Maria Schottenius skickade på morgonen ett mail där hon skrev:
Ovanligt korkad synpunkt, tycker jag. Vem står bakom denna stupiditet?

Maria

Maria Schottenius
kulturchef
Dagens Nyheter
10505 Stockholm
08 7381200
070 6201120
Dagens Nyheters kulturchef väljer alltså att inte svara på Mediakolls frågor, utan hänger sig åt att idiotförklara sina läsare. Detta torde rimma illa med Dagens Nyheters visioner och mål där man ska "hävda det öppna samhällets grundläggande värden, däribland upplyst förnuft och toleransklimat".

Är det enligt kulturchef Maria Schottenius förnuftigt och tolerant att nedvärdera sina läsare? Dagens Nyheter påstår sig vilja vara "
Sveriges viktigaste sociala och demokratiska torg", men väljer alltså att, istället för att föra en rationell debatt, förödmjuka sina läsare.

Mailet från Maria Schottenius till Mediakoll är även skickat till
chefredaktören och utgivaren Jan Wifstrand, samt till läsarombudsman Lilian Öhrström, vilka alltså är fullt medvetna om kulturchefens påhopp på tidningens läsare.

Mediakoll förväntar sig en ursäkt antingen från kulturchef Maria Schottenius eller annan företrädare för Dagens Nyheter. Mediakoll förväntar sig även svar på gårdagens fråga, vilken Dagens Nyheter och Maria Schottenius valde att undvika.

Mediakoll uppmanar våra läsare att höra av sig till Dagens Nyheter och Maria Schottenius för ett klargörande.

Chefredaktör och utgivare: Jan Wifstrand
Kulturchef: Maria Schottenius
Läsarombudsman: Lilian Öhrström


Dagens Nyheters växel: 08-738 10 00
Maria Schottenius: 070-620 11 20

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här var lågt.

Riktigt lågt. Ett vettigt svar som inte innehåller personangrepp kan man väl vänta dig från DN?

1:04 em  
Blogger Dennis said...

I och för sig var frågan rätt korkad den med, kultursidorna har väl varit en plats för samhällsdebatt rätt länge nu.

1:27 em  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår inte varför frågan skulle vara korkad. Jag har kollat på artiklarna och de handlar faktiskt inte om samhällsdebatt, utan om ekonomi. Jag tycker också att det är skumt att de publicerar artiklar om ekonomi på kultursidorna.

Frågan är väl varför det är just artiklar som visar de negativa sidorna av marknadsekonomi som hamnar på kultursidorna.

Sen är det ju jävligt lågt av DN att förnedra läsare som ställer kritiska frågor. En fråga som dyker upp är ju om mailet ens var avsett till media koll, eller om det hamnade där av misstag när hon skrev till chefredaktören och läsarombudsmannen.

Varför vill DN inte svara på frågorna?

1:35 em  
Blogger Dennis said...

På något vis inbillar jag mig att ekonomisidorna ska innehålla nyheter. De artiklar du tar upp handlar inte om nyheter utan är frågor där man kan ha olika åsikter. Alltså är det mer lämpligt att publicera dem på sidor där saker och ting vanligtvis diskuteras. Eller vill du att åsikter ska kläs som fakta på nyhetssidorna?

9:10 em  
Anonymous Anonym said...

Till Dennis.

Att de artiklarna i DN Kultur inte skulle vara "nyheter" utan är "frågor där man kan ha olika åsikter" är rent nonsens. Varför skulle det vara enbart "åsikter" att storföretag utnyttjar slavarbetskraft, förorenar, slår ut inhemska jordbruk med hjälp av subventioner mm? Varför är inte det "nyheter"?

Är artiklar som "De köpte till fyndpris och har aldrig ångrat sig", "Så får du skatteåterbäringen till midsommar" och "Kapitalförsäkring - sälja eller behålla?" prov på "nyheter"? För de är alla prov på DN's "nyheter" från ekonomisidorna.

I såna fall är det ju inget annat än värderingar från din sida Dennis, när du anser att artiklar om köp av skogsgårdar ses mer som "nyheter", än artiklar som handlar om kapitalismens baksidor.

Det är märkligt. När de negativa sidorna av kapitalism dras fram i ljuset kallas det "åsikter", men när det positiva presenteras kläs det som fakta och framställs som "nyheter".

Thomas

9:37 em  
Anonymous minismood said...

Jag har själv, nyligen, erfarenhet av deras arroganta stil när jag hörde av mig till Andreas Ekström ang. Mediakolls "kronologiska fel"-blogg. När han skrev att "tyvärr kunde det inte komma med" och inte angav något argument skrev jag tillbaka att vi båda var överens om att han begått ett misstag eftersom han inte backade upp det kronologiska felet med anmälningarna med argument varpå jag får ett mail om att jag är en "fanatiskt agiterad person".

Jag skriver återigen att de skall vara sakliga och jag får tillbaka av Jan Wifstrand att han tycker att jag skall vara saklig eftersom jag råkade skriva Anders i stället för Andreas.

De förtjänar verligen sin position?

12:43 fm  
Anonymous soraya sjunneryd said...

fan, alltså just det här har jag hatat! med dn. men känt mig jobbig som stört mig på. skönt att några andra orkar vara jobbiga. för ni blev ju bemötta precis som jag var rädd för att bli. genom att anses knäpp och jobbig.
kom ihåg: de spelar normala, för de är redo att göra allt! för att vi inte ska inse att det normala är sjukt beteende och ett spel.
hej svej. lycka till.

1:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home